Piano: Prvé čísla, prvé sklamanie?

Autor: Rastislav Kuciak | 10.8.2012 o 21:40 | (upravené 10.8.2012 o 22:37) Karma článku: 15,72 | Prečítané:  15989x

Piano ako spôsob spoplatnenia internetových médií bol spustený na Slovensku v máji 2011 a bola to prelomová situácia, ktorá si zaslúžila veľa medializácie a emócií. Keďže si však spoločnosť Piano Media, a.s. vybrala mediálnu stratégiu založenú na neuvádzaní žiadnych konkrétnych čísel, museli sme čakať až na prvú účtovnú závierku spoločnosti. A tá je na svete, lepšie povedané v Zbierke listín Okresného súdu v Bratislave. A ja som si nemohol nechať ujsť túto príležitosť pozrieť sa Pianu na zúbky, resp. klávesy.

Avšak, ešte predtým, než prejdem ku konkrétnym číslam, dovolím si pripomenúť zopár výrokov zástupcov Piano Media, a.s.:

  • „Celkové tržby Piana za prvý mesiac fungovania presiahli výšku 40 tisíc eur." (TS, 17.júna 2011)
  • „Bratislavská IT firma Monogram, ktorá spolupracuje s viacerými médiami pri výrobe ich webstránok, poskytla Pianu investíciu vo výške 300 tisíc eur." (Živé.sk, 30.9. 2011)
  • Pred spustením Piana bol plán získať do roka 0,8 - 1,5 % internetovej populácie. Tento odhad zatiaľ Bella nemení. (Živé.sk, 29.11. 2011)
  • Systém spoplatnenia vybraných obsahov a služieb na webstránkach médií - Piano je na Slovensku úspešný. Po deviatich mesiacoch jeho fungovania u nás to tvrdí spoločnosť Piano Media. (Živé.sk, 12.1. 2012)
  • „Systém prémiových webov Piano vynáša na Slovensku prevádzkovateľom zapojených webstránok v priemere 1,1 eurocentu na jedného používateľa mesačne." (Živé.sk, 16.3. 2012)

 

Tržby 104 000 EUR a raz taká strata.

A teraz k reálnym číslam podľa účtovných výkazov Piano Media, a.s.:

  • Tržby za obdobie od marca do decembra 2011 dosiahli úroveň 103 998 EUR (predpokladám, že tržby začala spoločnosť reálne generovať až od okamihu spustenia Piana, čiže od mája),
  • Výnosy budúcich období (čiže prijaté peniaze, ktoré sa však týkajú ďalšieho roka) vo výške 37 524 EUR (predpokladám, že sa jedná o zaplatené ročné predplatné alebo mesačné predplatné z decembra, ktoré končí až v januári),
  • Spoločnosť vykázala za účtovné obdobie stratu vo výške 222 048 EUR,
  • Spoločnosť účtovne neeviduje žiadny softvér (čiže kľúčové aktívum nie je vykázané vúčtovníctve),
  • Spoločnosť eviduje investíciu vo výške 215 000 EUR, ktorá však nebola vložená prostredníctvom navýšenia základného imania, ale cez ostatné kapitálové fondy.

 

Nie je 9 100 EUR mesačne málo na fungovanie zapojených služieb?

Čo sa však dá z týchto čísel vyčítať a odhadnúť? V prvom rade si musíme povedať jeden základný predpoklad a to, že Piano Media, a.s. zahŕňa do svojich tržieb celé predplatné platené užívateľmi.

Ak by tomu bolo tak, tak môžem povedať, že zapojené média, ktorým zostal 70% podiel na predplatnom získali za 8 mesiacov fungovania z Piana 72 799 EUR, mesačne v priemere 9 100 EUR. Čiže, z 9 100 EUR mesačne malo byť pokrytých viac ako 8 médií a ich služieb zapojených do Piana. Len pre ukážku si môžeme zobrať Medialne.sk, ktoré pôvodne zamklo celý svoj obsah (a tým pádom sa spoliehalo na príjmy z Piana). Je otázne, či by Medialne.sk ekonomicky prežilo aj keby celých 9 100 EUR  mesačne išlo iba na prevádzku tohto webu...

Predplatitelia v jednotkách tisícov, Bellov cieľ ďaleko

Druhou otázkou je, koľko ľudí vlastne využívalo Piano a zaplatilo si predplatné. Tu odpoveď bude založená na hrubých odhadoch, ale akokoľvek môže naznačiť súčasný stav v Piane. Pre jednoduchosť výpočtu budem abstrahovať od firemných prístupov, ktoré majú svoj vlastný cenník (akokoľvek však nie tak odlišný, aby odhady boli významne ovplyvnené).

Odhadujem, že za jeden prístup sa mohol priemerný mesačný výnos pohybovať v rozmedzí od 2,01 EUR až po 3,3 EUR (obidve sumy bez DPH). Zlatou strednou cestou je cena za mesačný prístup v hodnote 2,42 EUR (2,9 EUR s DPH). Vzhľadom na tržby 103 998 EUR a odhadovaný priemerný poplatok za mesiac 2,42 EUR mi vychádza celkovo 43 000 zaplatených mesačných predplatných za 8 mesiacov komerčného fungovania Piana, čo mesačne znamená 5 400 prístupov. Tu treba poznamenať, že zástupcovia Piana po spustení Piana informovali, že za prvý mesiac prevádzky Piano vygenerovalo tržby vo výške 40 000 EUR. Ak by som predpokladal, že tento raketový nástup bol spôsobený záujmom užívateľov otestovať systém a že väčšina predplatných bola na mesiac, tak v ostatných 7 mesiacoch priemerný počet predplatiteľov mohol klesnúť na 3 800. Akokoľvek môžu byť tieto odhady nepresné, cieľ Tomáša Bellu pokryť 0,8 - 1,5% internetovej populácie (čiže z približne 2 500 000 uživateľov) je ešte veľmi ďaleko.

Záver alebo koniec...?

Začiatok Piana na Slovensku (napriek silnej mediálnej podpore hlavne zapojených médií) vyzerá byť ekonomicky a prevádzkovo rozpačitý. Otázkou je, čo sa musí zmeniť, aby systém spoplatnenia internetového obsahu začal na Slovensku fungovať. Vzhľadom na slovenské reálie je dosť možné, že na Slovensku, v inkubátore systému,  sa systém spoplatnenia časom vypne alebo prejde do oveľa menej aktívnej formy spoplatnenia a jeho budúcnosť bude iba na trhoch s iným prístupom užívateľov ako aj médií k spoplatneniu kvalitného obsahu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?