reklama

Mojich 6 dôvodov na preladenie Piana... alebo jeho vypnutie!

Kvalitný obsah a spoplatnenie médií prostredníctvom systému Piano, žiaľ nejdú vôbec dohromady. Zavedený spôsob platieb a ich prerozdeľovania ignoruje konkurenciu médií (založenú na tvorbe obsahu a slobodnej cenotvorbe) a vnímaní jeho hodnoty užívateľmi. Piano vďaka svojmu prístupu musí viesť buď k vytvoreniu iného, kompatibilnejšieho systému spoplatnenia, k zmene Piana v jeho základoch alebo k (dočasnému) zániku spoplatnenia obsahu. Je isté, že posledná alternatíva je najhoršia a v dlhšom časovom horizonte bude viesť ku konsolidácii na trhu médií (menej subjektov), čiže menšej ponuke, pričom dopyt zostane rovnaký. Tento vývoj má iba jeden možný výsledok a to menší výber, nižšiu kvalitu a vyššiu cenu za obsah ako v situácii s väčšou konkurenciou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Obsah, médiá, užívatelia a moje predpoklady.

Začnem tým, čo pre účely môjho zamyslenia beriem ako axiómy (čiže sa o tom nebude diskutovať:-):

1. Tlačená forma obsahu upadá, internetové využívanie obsahu rastie.

2. Vytvorený obsah musí byť spoplatnený, bez ohľadu na spôsob využitia užívateľmi (je to jednoduché, nič nie je zadarmo a ak aj je, tak to asi nemá hodnotu a časom to zanikne).

3. Jeden obsah, jedno spoplatnenie.

4. Obsah v podobe článkov alebo celých médií je rozdielny v kvalite a náročnosti prípravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

5. Užívatelia obsahu sú rozdielni v jeho využívaní a vo vnímaní hodnoty obsahu.

6. Médiá musia byť nezávislé v spoplatňovaní a majú vlastnú cenotvorbu založenú na trhovej situácii („čítanosti" a ochote užívateľov platiť za dané médium / obsah určenú sumu).

7. Užívatelia a médiá sú schopní nájsť objektívnu trhovú cenu (bolo tomu tak pri „printe", bude tomu tak pri internete).

8. Ak platiť, tak užívatelia chcú jednoduchý systém spoplatnenia, resp. platieb.

Piano v krátkosti.

A teraz trochu popisu systému Piano v rozsahu, v akom sa mi systém podarilo pochopiť:

1. Systém sprístupňuje obsah rôznych médií za jednotný poplatok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Poplatok vyberá Piano a rozdeľuje ho medzi médiá podľa dohodnutého systému.

3. 70% z poplatku je rozdelených medzi médiá podľa toho, na ktorom médiu užívateľ bol, keď sa rozhodol poplatok uhradiť a kde trávi najviac času.

4. 30% z poplatku ide na prevádzku systému.

5. Systém neumožňuje médiu individuálne spoplatniť prémiový článok alebo celý obsah na médiu.

Mojich 6 dôvodov, prečo PIANO treba preladiť.

1. Piano ignoruje rozdiely v kvalite článkov, v nákladnosti ich prípravy, vo vnímaní hodnoty a v spôsobe ich použitia užívateľmi!

Unifikovaná cenotvorba zamedzujúca médiu sa cenovo odlíšiť, resp. požiadať si o vyššiu cenu za prémiový obsah a spôsob prerozdelenia poplatku likviduje trhový mechanizmus a konkurenciu medzi zúčastnenými médiami. Jediným odlišujúcim prvkom a spôsobom získania väčšieho balíka peňazí je zabezpečenie si väčšieho počtu užívateľov a dlhšieho času užívateľa stráveného na stránke média a to akýmkoľvek spôsobom. Keďže táto metrika v žiadnom prípade nevyjadruje užívateľské vnímanie kvality, „prémiovosti", jedinečnosti alebo aktuálnosti článku, tak sa ani nedá očakávať tlak médií na tieto parametre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Prémiové / odlišné médiá sa nemôžu zapojiť do Piana!

Výsledkom vyššie uvedeného je, že médiá, ktoré sa predsa len rozhodnú ísť cestou prémiovej kvality alebo staviť na inú konkurenčnú odlišnosť, ktorá nebude mať za následok práve čas strávený na stránke, sa nemôžu do Piana zapojiť, lebo by to pre ne znamenalo ekonomickú samovraždu.

3. Kvôli Pianu užívatelia nebudú mať jednotný systém spoplatnenia!

Prémiové alebo odlišné médiá budú musieť mať vlastný systém spoplatnenia, či už individuálny pre dané médium, alebo spoločnú platobnú nadstavbu, ktorá však bude umožňovať médiám vlastnú cenotvorbu a užívateľom jednu platbu (napr. prostredníctvom nabitia kreditu).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Špecializované média brániace sa prechodu na internet nenašli v Piane riešenie!

Médiá, ktoré majú väčšinou špecializovaný a prémiový obsah a dostatočne sa poučili z chyby veľkých médií, ktorú urobili pri prechode na internet (rozumej bezplatnému publikovaniu rovnakého obsahu z „printu" na internete) nemôžu hľadať v Piane riešenie na prechod na internetovú verziu.

5. Piano ignoruje zaplatenie tlačenej verzie médií!

Obsah musí byť spoplatnený pre dané médium iba raz. Ak užívateľ má predplatné, alebo si v daný deň kúpil tlačenú verziu média, nemal by už platiť za ten istý obsah, iba využitý iným spôsobom. Keďže Piano pristupuje k spoplatnenému obsahu všeobecne bez individualizácie, je dvojité spoplatnenie jeho nevyhnutnou súčasťou. Z tohto istého dôvodu sa do Piana nemôžu zapojiť médiá so silnou a špecifickou predplatiteľskou základňou.

6. Piano ignoruje neobmedzené právo užívateľa na už zaplatený internetový obsah!

Ak by sa užívateľ na internete rozhodol prečítať si rovnaký obsah spoplatnený v systéme Piano, ale s časovým odstupom, tak by si musel opakovane kúpiť prístup do Piana. Piano v zásade ignoruje právo užívateľ na obsah, za ktorý si už raz zaplatil a ten istý obsah mu sprístupní iba v prípade opätovného zaplatenia. Čiže aj v tomto prípade môže dôjsť k viacnásobnému spoplatneniu toho istého obsahu.

Efektívne spoplatnenie obsahu sa musí urobiť ináč.

Zavedenie spoplatnenia obsahu na internete je nevyhnutným krokom pre zachovanie médií. Je pozitívne, že práve na Slovensku bol vyvinutý systém takéhoto spoplatnenia, ktorý v súčasnosti je implementovaný nielen u nás, ale aj v ďalších dvoch krajinách. Je však veľmi pravdepodobné, že práve vybraný a použitý prístup nebude viesť k vyššej kvalite obsahu, posilneniu konkurencie medzi médiami (tej konkurencie, ktorá núti k zlepšovaniu) a spokojnosti užívateľa. A nad týmto sa treba vážne zamyslieť. Hlavne v Piane a v médiách.

Rastislav Kuciak

Rastislav Kuciak

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tam, kam nemôže čert pošle ženu alebo konzultanta... :-) Keďže mám doma tri baby a som konzultant, tak mám plno čertovských tém. Viac info o mojej pracovnej stránke môžete nájsť na Linkedin (kto hľadá, ten nájde). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu